Uzaktan Ve Karma Eğitim

Uzaktan Eğitim Nedir?

Bilgi, günümüz ekonomisinde toplumların rekabet güçlerini ve gelişmişlik düzeylerini belirleyen en önemli unsur haline gelmiştir. Bilgi ekonomisine geçişte eğitimden sağlığa kadar her alanda bilişim teknolojileri kullanılarak insan kaynaklarının geliştirilmesi ve yaşam boyu eğitim öncelikli önem taşımaktadır (2. Bilişim Şurası, 2004). Gelişen ve değişen teknolojik yapılanmalar küresel eğitimde yaygın ve ortak çözümlerin geliştirilmesine olanak verirken, aynı zamanda bireylerden beklentilerin hızla artmasına, eğitim kalitesinin uluslararası standartlar içinde değerlendirilmesine yol açmaktadır (Erbarut, 2003).

 Yüz yüze eğitimin (örgün eğitim) temel öğesi olan öğrenci-eğitimci iletişiminin, uzaktan eğitimde kısmen yerini alabilmesi için, yeni yaklaşımlardan yararlanılmalıdır. Uzaktan eğitim teknolojisi, uzaktan eğitimi, yüz yüze eğitime bir alternatif olarak sunmak için, büyük bir hızla gelişmektedir. Eğitim programı sayesinde öğrenciler eğitim programının tamamını veya bir kısmını eğitim veren kurum merkezinden uzaktaki bir coğrafi konumda tamamlayabilmektedirler (Volery ve Lord, 2000; USDLA, 2006).

Uzaktan eğitim, gerek geleneksel yöntemlerle çözülemeyen eğitim sorunlarının çözüm arayışlarından biri olarak kabul edilmesi, gerekse sağladığı olanak ve esneklikler nedeniyle yaygınlaşmaya devam ederken ortaya çıkacak problemlerin çözümünü de beraberinde getirecek biçimde gelişmektedir (2. Bilişim Şurası, 2004).

Uzaktan eğitim, uzaktan öğrenme ve uzaktan öğretim terimleri sık sık birbirleri yerine kullanılmaktadır. Bu terimlerin açıklamaları birbirine benzer yapılmaktadır. Kazmer ve Caroline (2004) ’e göre uzaktan eğitim; kişilere çalışmak için az rastlanır fırsatlar verir fakat uzaktan eğitim kişilerin koşulları ya da mesleki zorunluluklar ile ilgilenmez. Bu yüzden uzaktan eğitim önceleri “mektupla öğretim” kelimesi ile eş anlamlı olarak kullanılırken daha sonraları eğitim televizyon ile birlikte kullanılmıştır. Ama esas büyümesi videoyu, telekonferans sistemini, e-mail ve interneti de içeren iletişim teknolojileri aracılığı ile olmuştur.

Uzaktan eğitim, yetişkinler ve üniversitelere uzak mesafelerde yerleşik öğrenciler için uygun bir eğitim sistemidir. Bununla birlikte,  uzaktan eğitim, Türkiye gibi gelişmekte olan ve üniversite sayısı yeterli olmayan ülkelerde, daha çok öğrenciye üniversite eğitimi sağlamada etkin olarak kullanılabilir (Yazıcı ve Altaş, 1999).

Araştırmacıların yaptıkları tanımlardan yola çıktığımızda uzaktan eğitimi; öğretici ve öğrenenin fiziksel olarak farklı mekanlarda olduğu, öğrenimlerini kendi hız ve kapasitelerine göre ayarlayarak, eğitim teknolojilerinden yararlanarak, verimli ve kaliteli bir şekilde öğrenme – öğretme etkinliklerini sürdürebilecekleri bir eğitim sistemi olarak tanımlayabiliriz (Keegan, 1996; Aşkar, 1996; Volery ve Lord, 2000; Alkan, 1996).

Başlıca uzaktan eğitim teknolojileri olarak mektup yoluyla öğretimden, basılı materyal, radyo, televizyon, audio ve video kasetler, çokluortam, bilgisayar destekli eğitim, elektronik posta, internet, veritabanları, uydu teknolojileri ve videokonferanstan sanal gerçeklik olarak geniş bir yelpazede karşımıza çıkmaktadır.  Sınıflandıracak olursak Etkileşimli ve Etkileşimsiz olarak ikiye  ayırabiliriz. 

 Internet ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler uzaktan eğitimde maliyetin düşürülmesinin yanı sıra, etkileşim, zengin görsel materyal kullanımı ve eşzamanlı-farklı zamanlı uygulama olanakları da sağlamıştır. Eğitimde etkileşim ve iletişim çok önemlidir. Uzaktan eğitim teknolojileri ilk kullanılmaya başlandığında genellikle etkileşimli değilken gelişen teknoloji ile öğrenen-öğretici, öğrenen-öğrenen ve öğrenen-öğretici materyal etkileşimini artırmıştır.  Etkileşimli uzaktan öğrenme sistemleri etkileşiminSenkron (Eş zamanlı)   ve Asenkron (Eş Zamansız) biçimde olmasına göre iki kategoride ele alınabilir. Uzaktan eğitimde Canlı yayın (Multi cast / Unicast-Broadcasting), ve Talep üzerine yayın (on Demand) türlerine göre etkileşim birebir-çift yönlü, birden-çoğa tek yönlü olabildiği gibi günümüz teknolojileri ile birden-çoğa çift yönlü etkileşim ve iletişim mümkün olmaktadır. Her çıkan yeni teknoloji ile yeni bir uzaktan eğitim modeli ortaya çıkmıştır Kullanılacak teknolojiler metin, ses, görüntü ve elektronik ortam gibi değişik ortamlarda farklı uzaktan eğitim amaçlı kullanım potansiyeline sahiptir.

Karma Eğitim Nedir?

Karma eğitim basit tanımıyla kız ve erkek çocuklarının aynı okullarda ve aynı sınıflarda eğitim görmesidir. Karma eğitimin tarini 18. yüzyılda Avrupa’da, İskoçya bölgesinde ve İskandinav ülkelerinde başlar.

18. yüzyılın ortalarına kadar tüm okullarda sadece erkeklerin öğrenebildiği İncil’i 18. yüzyıl sonlarına doğru kız çocuklarının da öğrenmesi istenir. İngiltere ve İskoçya başta olmak üzere Avrupa’nın batısında bu eğitim yaygınlaşır ve kız çocukları da bu tarihlerden sonra kent okullarına alınmaya başlanır. Amerika Birleşik Devletleri’nin kurulmasına yol açan Amerikan Bağımsızlık Savaşı’ndan sonra eğitim kurumları olarak kiliselerin yerini parasız ilköğretim okulları alır ve buralarda karma eğitim yaygınlaşır.

19. yüzyıla gelindiğinde ise Amerika’daki okulların %70’inde karma eğitim verilmektedir. 2. Dünya Savaşı’ndan sonra ise dünya genelinde bu eğitim biçimi yaygınlaşır fakat toplumsal açıdan buna hazır olmayan bazı ülkelerde eğitim, günümüzde dahi sınırlıdır.

Türkiye’de ise; karma eğitimin ilköğretim bölümünün uygulanması 1908 yılına, II. Meşrutiyet’e dek uzanır. Bu dönemde ünlü eğitimci Sâti Bey kendi açtığı özel okulda karma eğitimin temellerini atar. Yükseköğrenimde ise 1921 yılına dek beklenmiştir ve bu tarihte İstanbul’da karma eğitime başlanmıştır. Anadolu’da 1922 yılında Erzurum’da bir ilköğretim okulunda ilk kez uygulanan karma eğitimin orta öğretim ayağı ise 1927’de dönemin Milli Eğitim Bakanı Mustafa Necati’nin desteğiyle, Cevat Dursunoğlu’nun başında yer aldığı ve Selim Sırrı Tarcan ile Hasan Ali Yücel’in de varlığıyla kuvvetli bir karşı çıkışa rağmen, resmen uygulamaya konulur. 70 ortaokulda uygulanır ve birkaç yıla kalmadan birkaç meslek okulu hariç hemen hemen tüm okullarda bu eğitim sistemi benimsenir.

Karma eğitimin ülkemizde zorunlu hale gelmesinin tarihi ise epey geç olur, 2000-2001 yılına dek bunun için beklenir.

Bugün bile pek çok ülkede yararları ve zararlı tartışılan bu eğitim anlayışı dünya genelinde eğitim tarihi açısından da, bunun toplumsal etkisi açısından da önemlidir. Zararlarından dem vuran eğitimciler ve velilere göre kadın ve erkek beyninin işleyişinin farklı olduğundan bahsederken, yararlarından bahsedenler toplumdaki kadın erkek eşitliğinin temelinin ilköğretim okullarındaki karma eğitimle çok daha sağlam durduğuna değinir.

 

Bende bu hafta sizin için bir açık ders buldum ve paylaşmak istedim.

Sabancı Üniversitesi, 2000 yılından beri uygulanan Ulusal Açık Ders Malzemeleri Konsorsiyumu’na üyedir ve bu sayfa üzerinden üniversitedeki Açık Ders Malzemeleri paylaşılmaktadır. Bu kaynaklar üzerinden;

  • Açık Ders Malzemeleri hakkında bilgi alabilir,
  • Üniversitemiz bünyesinde hazırlanan ve kullanıma açılan dersleri inceleyebilir,
  • Türkiye’de ve dünyada erişime açılan Açık Ders Malzemelerine erişebilirsiniz.

Ekran Alıntısı

Ekran Alıntısı1

Ekran Alıntısı3

Ekran Alıntısı4

 

Doğa ve Bilim dersleri öğrencileri doğadaki temel kavramlarla tanıştırmayı, doğa kanunlarına birbirleriyle bağlantılı olarak bakmayı ve bilimsel düşünce yöntemini öğrencilerle paylaşarak bilimin nasıl çalıştığının anlaşılmasını amaçlar.
Doğa ve Bilim,  Sabancı Üniversitesi’nin çekirdek eğitim programının bir parçasıdır ve bir senelik bir derstir. Bu dersi tüm Sabancı Üniversitesi öğrencileri lisansın birinci senesinde alırlar. Dersin ilk dönemi yani NS101, kütlelerin hareketi, elektromanyetik dalgaların dinamiği, istatistiksel fizik ve kuantum mekaniğinin temel kavramlarını içerir.
Ders üniversitenin 1999’da üniversitenin kuruluşu sırasında tasarlandı. Bu sitedeki dersler Bahar 2011 döneminde Mehmet Ali Alpar tarafından verilirken kaydedildi. Ders kitabı Türkçe’ye çevrilmektedir.
Bu da sayfanın linki isterseniz tıklayıp bir göz atın 🙂

Atılım Üniversitesi Açık Ders

Açık Ders Nedir?

Açık Ders, tüm dünyadaki öğretim elemanları, öğrenciler ve kendi kendine öğrenenler için hazırlanmış ücretsiz ve açık eğitsel kaynaklara sahip olan derslerdir.

Kullanım Koşulları

Bu site altında yer alan tüm açık ders malzemeleri “Creative Commons” lisansı kapsamında kullanıma açıktır. Bu lisans koşulları altında Atılım Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri ticari amaçla kullanılamaz.

Atılım Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri

Merhabalar kendi alanımla ilgili bir açık ders bulmak ve bunu size göstermek için araştırma yaptım.

Atılım Üniversitesi Açık ders malzemelerini seçtim.

Atılım Üniversitesi açık ders malzemeleri portalına hoşgeldiniz. Bu portal sayesinde:

http://acikders.atilim.edu.tr/

Uzaktan Ve Karma Eğitim’ için 3 yanıt

Yorum bırakın